Mad Tracker Instrukcja
XnmE, x_name@poczta.onet.pl, http://lysis.audio-stream.net/xnme/


Wstęp

MadTracker - Tak jak tradycyjny tracker umożliwia tworzenie muzyki na bazie sampli, jednak obsługuje również instrumenty i efekty VST, co znacznie zbliża go do profesjonalnych narzędzi muzycznych. Posiada własne, działające w czasie rzeczywistym efekty takie jak: delay, stereo delay, filter, flange, analog filter, distortion oraz reverb. Posiada automatykę, mikser, equalizer, obsługę MIDI oraz ReWire, ma wbudowanego klienta irc. Program zapewnia 32 bitowy miks z 16 bitową interpolacją. Możemy w nim pracować na 64 kanałach (trackach) z 4 kanałową polifonią. MadTracker obsługuje własny format utworów, zwanych w nazewnictwie trackerowym modułami, o rozszerzeniu MT2. Potrafi również czytać i zapisywać w formacie FastTrackera - XM, czyta moduły MOD, S3M, IT oraz UMX. Obsługiwane formaty instrumentów to własny MTI i FastTracker`owy XI. Formaty obsługiwanych sampli to MTS, WAV, AIF oraz IFF.

MadTracker jest programem shareware, w wersji zarejestrowanej umożliwia export do wave. Wraz z MadTrackerem otrzymujemy utwór demo, zestaw sampli oraz kilku wtyczek VST pomagających w rozpoczęciu pracy z programem.

Główny ekran - Pasek Menu

File - Plik

New - Nowy moduł (utwór)

- MadTracker'a
- FastTracker'a (program może pracować w trybie FastTrackera, wtedy jednak zaawansowane funkcje MadTrackera są niedostępne)

Open - Otwórz
Save - Zapisz
Save as - Zapisz jako
Save as startup module - Zapisz aktualnie edytowany moduł jako moduł startowy
Browser - Przeglądarka - Wyświetla drzewo katalogów, ułatwia ładowanie instrumentów lub modułów.
Parameters - Wyświetla parametry modułu, trzy zakładki: General - nazwa pliku, data utworzenia, w przypadku wersji zarejestrowanej dane twórcy, Message - miejsce, w którym możesz umieścić komentarz do utworu. Zaznacz "Display message when loaded", a okienko z komentarzem otworzy się każdorazowo po wczytaniu modułu. Na zakładce Images - można załadować obrazki, które zostaną zapisane wraz z utworem.
Export - Eksport utworu do MIDI oraz do wave (w wersji zarejestrowanej)
W oknie eksportu do wave możemy ustawić niezbędne jego parametry takie jak rozdzielczość i częstotliwość próbkowania, jakość filtrów, poziom wyjściowy amplifikacji rodzaj interpolacji. Możesz wybrać kanały, które chcesz zgrać. Możesz określić czy eksportujesz cały utwór czy jego fragment.
Favourite modules - Ulubione (najczęściej otwierane) utwory
Recent modules - Ostatnio otwierane utwory
Quit - Wyjście z programu

Edit - Edycja

Track (kanał)

- Cut - Wytnij
- Copy - Kopiuj
- Paste - Wklej
- Note -1, Note +1 - Transpozycja zapisanych w tracku wysokości nut o pół tonu w górę, bądź w dół dla aktualnie zaznaczonego instrumentu na liście
- Octave -1, Octave +1 - Transpozycja o oktawę dla aktualnie zaznaczonego instrumentu na liście
- All Note -1, All Note +1- Transpozycja o pół tonu dla wszystkich użytych w tracku instrumentów
- All Octave -1, All Octave +1 -Transpozycja o oktawę dla wszystkich użytych w tracku instrumentów

Pattern - Jak w przypadku tracku, tylko dotyczy całego patternu
Block - Dotyczy bloku - zaznaczonego myszą obszaru
Delete - Wykasuj

- Patterns - patterny
- Instruments - instrumenty
- Samples - sample

Cleanup - Wyczyść moduł i usuń z niego:

- Everything - Wszystko
- Unused patterns - Nieużywane patterny
- Unused instruments - Nieużywane instrumenty
- Unused samples - Nieużywane sample nieprzypisane do żadnego instrumentu
- Sample end silences - Ciszę na końcu sampli
- Cut after loops - Utnij sample za granicą pętli

Sound Enabled - Włączony/Wyłączony dźwięk
Midi Enabled - Włączone/Wyłączone midi
Configuration - Konfiguracja programu

Module - Moduł

Mode - Tryb - przełącza między trybami edycji MadTracker' i FastTracker'a
Play - Odtwórz a
Play Pattern - Odtwórz pattern
Play Loop - Odtwórz zdefiniowaną pętlę
Stop - Zatrzymaj
Edit - Edycja
Restart point - Ustawia pattern aktualnie zaznaczony na liście patternów jako miejsce, do którego program wraca po odegraniu ostatniego patternu.
Loop Start - Ustawia aktualnie zaznaczony na liście pattern jako początek pętli.
Loop End - Ustawia aktualnie zaznaczony na liście pattern jako koniec pętli.
Follow Position - Widok patternu oknie edycji pozostaje nieruchomy podczas jego odgrywania
Follow Line - Pattern przesuwa się podczas odtwarzania

Pattern

Load - Wczytaj pattern
Save - Zapisz aktualny pattern
Drums patterns - Włącz patterny perkusyjne
Full Screen - Widok okna programu
Expand - Rozciągnij pattern
Shrink - Ściśnij pattern
Delete Muted Tracks - Skasuj zapis w wyciszonych trackach
New With Active Tracks - Utwórz nowy pattern na podstawie aktualnego wykorzystując aktywne (niewyciszone tracki) - nowy pattern zastępuje aktualnie zaznaczony na liście.

Instrument

New - Tworzy nowy "pusty" instrument
Load - Wczytaj instrument w aktualnie wybrane miejsce na liście instrumentów
Save - Zapisz
Edit - Edytuj - Otwiera okno edytora instrumentów.
Delete - Kasuj

Sample

Load - Wczytaj sampla do aktualnie wybranego instrumentu na liście
Save - Zapisz
Revert to saved - Przywróć ostatnio zapisaną wersję sampla
Copy - Kopiuj
Paste - Wklej
Edit - Otwórz okno edycji sampli
Delete - Kasuj
Recorder - Włącz okno nagrywania, umożliwia samplowanie
Properties - Właściwości sampla

Plugin - Wtyczka

Load - Wczytaj wtyczkę VST
Duplicate - Duplikuj zaznaczoną na liście pluginów wtyczkę
Edit - Edytuj zaznaczoną wtyczkę
Delete - Kasuj zaznaczoną wtyczkę

Community - Społeczność

News - Wyświetl nowości ze strony MadTracker.org
Chat - Otwórz klienta IRC
Forum - Wejdź na forum MadTracker'a
Voice chat - Czat głosowy Ventrilo
Music made with MadTracker - Ściągnij muzykę w formacie.mt2
MadTracker.net Hosting - http://twoja_domena.madtracker.net?

Window

Instruments - Otwórz Okno instrumentów
Samples - Okno sampli
Mixer - Mikser
Track Effects - Okno Track Effects
Automation - Okno automatyki
Pattern - Okno edycji patternu
Drums Pattern - Okno edycji patternów perkusyjnych

?

Help - Pomoc
Tip of the day - Wskazówka dnia
Extentions - Rozszerzenia
Internet - Kilka linków
Register - Rejestracja
Update - Aktualizacja
About MadTracker - O programie

Pasek Narzędziowy

New - Nowy moduł MadTrackera

Load - Otwórz

Save - Zapisz

Play - Gra od aktualnego miejsca w utworze (od początku aktualnego pattenu). Przytrzymaj lewy Shift, jeśli chcesz odegrać moduł od aktualnej pozycji kursora.

Play Pattern - Odtwarza aktualny pattern

Play Loop - Powtarza zdefiniowaną pętlę.

Stop - Zatrzymaj

Edycja - Gdy jest wciśnięty możesz wpisywać nuty do edytora.

Mode - Tryb - Przełącza między trybami MadTrackera i FastTrackera. Konwertuje aktualnie edytowany moduł do drugiego trybu.

Full Screen - Pełny Ekran

Configuration - Konfiguracja

Help - Pomoc

Octave - Oktawa - Ustawia oktawę (od 1-2 do 6-7)
Add - Ilość linii, o którą przeskakuje kursor po wstawieniu nuty.
MCE - Multichannel edit - Zaznacz by móc edytować dwa lub więcej tracków jednocześnie. Jest to przydatne np. do wpisywania akordów. Tracki, z którymi chcesz w ten sposób pracować musisz najpierw zaznaczyć klikając prawym przyciskiem myszy na napis nad kanałem: "Track 00", "Track 01" itd. lub na odpowiedni dla danego tracku oscylator. (Napis zmieni kolor na czerwony, a na oscylatorze pojawi się biała kropka), Gdy ta opcja jest aktywna nie da się wpisać nuty do niezaznaczonego tracku! Gdy wpisujesz kolejne nuty każda następna wpisuje się do następnego zaznaczonego tracku. Gdy ustawisz "Add" na 0 nuty zostaną wpisane w jednej linii. Na co dzień radzę tą opcję wyłączyć.
KJ - Keyazz - Możliwość odgrywania z klawiatury kilku nut jednocześnie.

Pattern Manager - Menedżer Patternów

Tu możesz zdefiniować, w jakiej kolejności oraz ile razy będą odgrywane w module poszczególne patterny. Lista ta będzie ważna dla ciebie już w procesie powstawania utworu. Tu będziesz tworzyć nowe patterny i zarządzać nimi. Pierwsza kolumna pokazuje indeksy, 00 = pierwszy pattern, 01 = drugi pattern, itd. By zaznaczyć dany pattern klikasz właśnie na nie. Druga kolumna to numery i nazwy patternów. Nazwy patternów możesz edytować.

Add a sequence above with a new pattern based on the active tracks - Kopiuje aktualnie zaznaczony pattern i wstawia go jako nowy, z nowym numerem, przed aktualnym patternem (sekwencja w wyciszonych trackach nie zostanie skopiowana)

Add a sequence with a new pattern - Dodaje nowy, pusty pattern za aktualnie zaznaczonym

Add a sequence with a new pattern based on the active tracks - Kopiuje aktualnie zaznaczony pattern i wstawia go jako nowy, z nowym numerem, za aktualnym patternem.

Add a sequence with the current pattern - Wstawia aktualny pattern jeszcze raz

Delete selected sequence - Kasuje wybrane patterny, zaznacz jeden pattern klikając na jego indeks (pierwsza kolumna) lub zaznacz kilka patternów klikając na nie myszą z wciśniętym przyciskiem CTRL

By zmienić numer patternu w aktualnej pozycji użyj przycisków ze strzałkami. Pierwsze są dla standardowych patternów, a drugie (te wygaszone) dla patternów perkusyjnych, (kiedy te są aktywne) Kolejność patternów na liście możesz zmieniać również po prostu przeciągając je myszą.

Pod listą znajduje się okienko pokazujące czas utworu i wskaźnik zużycia procesora oraz przycisk przełączający pomiędzy Menedżerem Patternów, a Panelem Transpozycji

Sequence - Menedżer Patternów

Transpose - Panel Transpozycji

Transpose Panel - Panel Transpozycji

Jest to panel z przyciskami, za pomocą których możesz transponować aktualny instrument w aktualnie edytowanym tracku, patternie, bloku (zaznaczony fragment patternu) lub całym module o daną ilość półtonów (+1 i -1), lub oktaw (+12 i -12). Zaznacz opcję All instruments by przetransponować wszystkie instrumenty.

Oscyloskop

Tuż obok listy patternów znajdują się oscyloskopy. Liczby na nich odpowiadają numerom tracków. Klikając prawym przyciskiem myszy na niebieskie pole w prawym dolnym rogu przełączasz między widokami: logo MadTrackera, pojedynczy oscyloskop albo oscyloskopy dla wszystkich tracków (ustawienie najkorzystniejsze dla wygody pracy nad utworem) - klikając lewym przyciskiem możesz włączyć/wyłączyć track, środkowym włączasz ponownie wszystkie wyłączone tracki, podwójny klik na oscylator danego tracku powoduje, że zostaje on odgrywany solo. Gdy chcesz skorzystać z funkcji multichannel edit zaznacz wybrane tracki klikając na ich oscyloskopach prawym przyciskiem.

Module Parameters - Parametry Utworu

W podłużny "edit box" możesz wpisać tytuł utworu, dla modułów MT2 może on mieć do 64 znaków.
BPM to Beats Per Minute (ilość uderzeń na minutę) - tempo.
LPB to Lines Per Beats - ilość linii między uderzeniami.
Ticks - informacje o efektach, wykresach dla instrumentów oraz automatyce są aktualizowane x razy na linię (gdzie x to liczba ticków pomiędzy liniami - ticks per line)
Patt - numer aktualnie edytowanego i wyświetlanego patternu
Lng - Ilość lini w aktualnym patternie (do 256)
Tracks - Ilość tracków w utworze (do 64).

Instrument Instrument - Okno instrumentów

Sample Sample - Okno sampli

mixer Mixer - Mikser

Track Effects Track Effects - Efekty dla tracków

Automatyka Automation - Automatyka

Drum Pattern Drums pattern - Okno patternów perkusyjnych - ikona jest widoczna, gdy patterny perkusyjne są aktywne (włączone z paska menu)

Pattern Pattern - Pattern

Browser Browser - Włącz przeglądarkę katalogów

Chat Chat - Włącz klienta irc

Instrument Tab - Lista Instrumentów

# to indeks aktualnego instrumentu.
"edit box" - nazwa aktualnego instrumentu.
Kliknij jednokrotnie na listę by wybrać instrument.
Kliknij dwukrotnie by edytować instrument otwierając Okno instrumentów
Kliknij prawym na instrumencie przyciskiem by otworzyć menu z funkcjami:
- Load sample(s)
- Solo
- On
- Unsolo All
- Enable All

Instrument Tab Instrument Tab - Lista instrumentów

Sample Tab Sample Tab - Właściwości sampla

Lista pluginów Plugin Tab - Lista wtyczek

New - dodaj (stwórz) nowy instrument

Load instruments Load - wczytaj instrument na aktualną pozycję na liście. Gdy klikniesz na strzałkę obok tej ikony rozwiniesz menu

Replace by... - Wczytaj instrument na miejsce zaznaczonego
- Load a new instrument... - Wczytaj instrument jako nowy
- Load sample(s)... - wczytaj sampla(e) do aktualnego instrumentu

Save - Zapisz

Properties - Właściwości - Otwórz Okno Instrumentów (edytuj instrument)

Delete - Kasuj

Sample Tab - Właściwości Sampla

# to indeks aktualnego sampla. Strzałkami obok okienka z numerem wybierasz sampla.
"Edit box"- nazwa sampla

Volume - Głośność sampla - od 00 do 80 (heksadecymalnie)
Pan - Panning (balans) - MID - środek, Lxx - na lewo, Rxx - na prawo, P - surround panning
Note - Zsamplowana nuta. Sampla możesz przestrajać strzałeczkami obok okienka - pierwsza kolumna: półtony, druga: oktawy
Synchronise - Synchronizacja. Umożliwia zsynchronizowanie tempa sampla (pętli rytmicznej czy sekwencji) z tempem modułu. Jeśli np. twój utwór ma tempo 80 BPM i chcesz w nim wykorzystać sekwencję, której tempo wynosi 130 BPM - po prostu wczytaj próbkę i w okienku "BPM" w "Sample Tab" ustaw jej tempo, czyli 130 oraz zaznacz "Synchronise". Gotowe. Gdy użyjesz sampla w module będzie odegrany idealnie równo, czyli w tempie 80. W ten sposób możesz używać w utworze kilku różnych sekwencji o różnych tempach
Keep-on-disc - możliwość nie zapisywania sampli razem z modułem, po ustawieniu tej opcji przy odtwarzaniu utworu wczytywane są one z twardego dysku
No interpolation - Wyłączenie interpolacji

Instrument Tab - Lista instrumentów

Sample Tab - Właściwości sampla

Plugin Tab - Lista wtyczek

Load - Wczytaj

Save - Zapisz

Properties - Otwórz Okno sampli (edytuj sampla)

Delete - Kasuj

Record - Nagrywaj - Otwiera "Recorder" umożliwiający samodzielne samplowanie. Trzeba wybrać źródło, z którego będzie samplowany dźwięk, rozdzielczość i częstotliwość próbki, stereo lub mono oraz jej długość. Uwaga, zaraz po zsamplowaniu próbka ma Volume = 0.

Wczytywanie instrumentów i sampli

Aby wczytać instrument (w formacie *.xi lub *.mti) Przejdź do Listy instrumentów, użyj ikony "Otwórz" znajdującej się pod okienkiem listy instrumentów klikając na strzałkę z jej prawej strony, z rozwijanego menu wybierz "Load a new instrument..."

Gdy chcesz użyć sampla (w formacie *.wav, *.aiff, *.iff lub *.mts) Przejdź do Listy instrumentów. Musisz stworzyć najpierw nowy (pusty) instrument, a następnie wczytać do niego wybraną próbkę klikając na nim prawym przyciskiem myszy i z menu wybrać: "Load sample(s)..."

Plugin Tab - Lista Wtyczek VST

Instrument Tab - Lista instrumentów

Sample Tab - Właściwości sampla

Plugin Tab - Lista wtyczek

Load - Wczytaj wtyczkę - wybierz jej lokalizację na dysku

- Replace by... - wczytaj wtyczkę na miejsce zaznaczonej na liście
- Load a new plugin... - wczytaj wtyczkę jako nową

Organizer - Wczytaj wtyczkę z organizera

- Favourites - ulubione - najczęściej używane pluginy
- Effect - efekty
- Other - inne
- SorroundFx - efekty przestrzenne
- Synth - syntezatory

Użycie VST

MadTracker w pełni obsługuje standard VST 2.3 (Virtual Studio Technology). Wtyczki VST podzielone są na dwie kategorie - efekty VST oraz instrumenty - VSTi.
Są dwa sposoby ładowania wtyczek do programu. Pierwszy sposób to ręczny wybór pluginu z lokalizacji na dysku (plik wtyczki ma postać - nazwa_pluginu.dll), a drugi to wybór z rozwijanego menu organizera. Przejdź do listy pluginów, na początku jeszcze pustej i wybierz czwarty albo piąty przycisk pod listą. Przy wczytywaniu pluginu z wybranej lokalizacji możesz wybrać "Replace by..." bądź "Load a new plugin..." Wtyczki ładowane z organizera za każdym razem wczytywane są na nową pozycję na liście.

Każdy wczytany instrument VSTi tworzy automatycznie powiązany z nim instrument na liście instrumentów, dla odróżnienia od zwykłych instrumentów, zaznaczony jest na czerwono.
Pluginy po załadowaniu domyślnie są przypisane do Tracku 0, lecz każdy z nich możesz przyporządkować do dowolnie wybranego kanału. Efekt VST przetwarza sygnał audio tracku, który jest mu przypisany. Instrument VST wysyła generowany przez siebie dźwięk do powiązanego z nim tracku, niezależnie od tego, w który kanał zostały wpisane odgrywane przez niego nuty.
Kliknij dwa razy na nazwę wybranej wtyczki w oknie listy pluginów, aby otworzyć jej właściwości. Tutaj możesz przyporządkować instrument lub efekt do dowolnego tracku. W oknie tym możesz wybrać brzmienie, regulować parametry instrumentu bądź efektu, możesz również ładować presety i banki. Znajduje się tam także regulacja panningu.
Efekty mogą być nakładane również na master track, czyli na cały utwór. Możesz nałożyć kilka efektów na jeden kanał. Kolejność, w jakiej są nałożone ma wpływ na przetworzony przez nie sygnał, ich kolejność zmienić możemy w oknie miksera.

Parametry wtyczek VST mogą być automatyzowane, to znaczy, że ich wartości mogą zmieniać się w czasie w określony przez ciebie sposób. Patrz Okno automatyki.

Multi-timbrality - to właściwość niektórych VSTi, która pozwala użycie kilku brzmień wtyczki jednocześnie bez konieczności kilkakrotnego jej załadowania. Wykorzystanie multitimbrality opiszę na przykładzie SampleTank1Free. Wejdź w opcje wtyczki klikając dwukrotnie jej nazwę na liście pluginów. Wybierz interesujące cię brzmienie. Zauważ, że jest ono przypisane do kanału MIDI nr 1 - lewy dolny róg okna SampleTanka.

Zamknij okno VST i przejdź do Listy instrumentów. Stwórz teraz nowy instrument i kliknij na niego dwa razy, aby otworzyć Okno instrumentu. Na zakładce "Synthesizer". Aktywuj "MIDI/VST Instrument" zaznaczając "Enabled". W "Device" wybierz z listy SampleTank. "Channel" ustaw na 2. Kliknij na przycisk właściwości obok okienka "Device". W otwartym w ten sposób oknie SampleTanka w lewym dolnym rogu wybierz kanał MIDI nr 2, a następnie wybierz inne brzmienie instrumentu

Pattern Display - Ekran Edycji Patternu

Pattern Display to część ekranu, na której edytujesz utwór, a dokładnie jego fragment, czyli pattern. Cały utwór składać się może z jednego lub wielu patternów. Kolejność ich następowania po sobie oraz krotność ich odgrywania ustalasz w Menedżerze Patternów. Na ekranie edycji patternu widoczne są poszczególne kanały oznaczone Track 00, Track 01, Track 02 itd... Nazwy te możesz zmienić klikając na nie dwukrotnie i wpisując bardziej przyjazne nazwy np.: "stopa", "werbel", "bas" itp. Długość patternu określona jest ilością linii (do 256), to właśnie w nich wstawiasz poszczególne dźwięki. Tempo utworu określa parametr BPM (Beats Per Minute) - ilość uderzeń na minutę, wartość BPM wyświetlana jest prawidłowo przy wartości LPB (Lines Per Beats), - czyli ilości linii między uderzeniami - równej 4 (ustawionej domyślnie) Przy takim ustawieniu na jedno uderzenie przypadają 4 linie, a cała nuta trwa 16 linii.
By włączyć / wyłączyć tryb edycji użyj [Spacja], lub ikony "Edit" z paska narzędziowego. Po patternie poruszasz się za pomocą klawiszy strzałek oraz [Tab] - następny track i [Shift]+[Tab] - poprzedni track. Nuty wpisujesz za pomocą klawiatury wybierając wcześniej instrument z listy, spośród uprzednio załadowanych przez ciebie do programu sampli bądź instrumentów VSTi.

W lewym dolnym rogu ekranu znajdują się cztery przyciski.

Umożliwia ukrycie wybranych kolumn w tracku, gdy chcemy by więcej kanałów było widocznych na ekranie

Widok patternu oknie edycji pozostaje nieruchomy, bądź przesuwa się podczas jego odgrywania

Włącza/wyłącza spectrum analyzer

Włącza/wyłącza equalizer dla tracków - wykresy EQ nad każdym z kanałów możemy modyfikować przesuwając ich punkty za pomocą myszy

Tak wygląda track w MadTrackerze oraz przykładowy zapis:

Kolumny

1 - nuta (tutaj C-4)
2 - numer użytego instrumentu (2)

Kolumny 3, 4 pozwalają na zmianę wartości głośności oraz panningu (balansu) ustalonych w "sample tab" oraz oknie instrumentów (patrz dalej) przez wpisanie w nie odpowiednich parametrów.

3 - kolumna głośności (40) - [wartości od 00 - cisza do 80 -100%]
4 - kolumna panningu (FF) [01 - na lewo 80 - środek FF - na prawo]
Kolumny 5, 6 to kolumny efektów (patrz dalej)
5 - numer efektu (0F)
6 - parametr efektu (8048)

Wartości parametrów w kolumny tracków należy wpisywać w systemie heksadecymalnym (szesnastkowym) - patrz: Komendy wpisywane w kolumny tracków.

Konfiguracja

Zakładka General

Możliwość ustawienia domyślnych ścieżek dla wczytywanych: modułów, sampli, instrumentów i wtyczek VST.

Recent files - Liczba ostatnio otwieranych plików wyświetlanych w menu "File"
Windows configuration - Kliknij i wybierz, które z okien mają być zawsze widoczne (polecam zaznaczyć wszystkie).
VST editor position - pozycja edytora VST

Display logo on startup - Podczas uruchamiania programu wyświetlane jest logo MadTrackera.
Save configuration on quitting - Gdy opcja jest zaznaczona konfiguracja jest zapisywana automatycznie przy wychodzeniu z programu.
Play after loading module - Zaraz po wczytaniu modułu MadTracker automatycznie zaczyna jego odtwarzanie.
Automatic instrument creation - W trybie MadTrackera, jeśli wczytujesz sampla, który nie jest przypisany do żadnego instrumentu, program tworzy nowy instrument kojarząc z nim tego sampla. Funkcja działa, gdy sample wczytywane są z poziomu "Sample Tab".
Confirm overwriting - Potwierdzaj nadpisywanie. Dotyczy Wave export.
Create backups (*.bak) - Twórz kopie zapasowe. Warto zaznaczyć!
Keyjazz - Możliwość odgrywania z klawiatury kilku nut jednocześnie.
Replace current item (Browser) - Gdy zaznaczysz, otwierany za pomocą przeglądarki (Browser) instrument wczytywany będzie na miejsce aktualnie podświetlonego na liście instrumentów, przeciwnie wczytany będzie jako kolejny.
Stop CPU overhead - Zatrzymuje odgrywanie przy przeciążeniu procesora.
Start/Stop on the same key - Np. gdy do włączenia play użyjesz [Prawy-Ctrl] by zatrzymać odtwarzanie wystarczy przycisnąć go ponownie.
Multichannel edit - Zaznacz by móc edytować dwa lub więcej tracków jednocześnie. Jest to przydatne np. do wpisywania akordów. Tracki, z którymi chcesz w ten sposób pracować musisz najpierw zaznaczyć klikając prawym przyciskiem myszy na napis nad ścieżką: "Track 00", "Track 01" itd. lub na odpowiedni dla danego tracku oscylator. (Napis zmieni kolor na czerwony, a na oscylatorze pojawi się biała kropka), Gdy ta opcja jest aktywna nie da się wpisać nuty do niezaznaczonego tracku! Gdy wpisujesz kolejne nuty każda następna wpisuje się do następnego zaznaczonego tracku. Gdy ustawisz "Add" na 0 nuty zostaną wpisane w jednej linii. Na co dzień radzę tą opcję wyłączyć.
Sample note detection - Automatycznie wykryta zostaje zsamplowana wysokość dźwięku próbki, jeśli zawiera ją w sobie jej nazwa. Nazwa pliku musi wyglądać np. "guitar e3.wav" lub np. "guitar_e3.wav"
Confirm on deleting linked samples - Potwierdzenie kasowania sampli przypisanych do instrumentu podczas jego kasowania.
No sample previev during playback - Brak podglądu sampli podczas odgrywania utworu
Rename tracks only from mixer - Zmiana nazw kanałów tylko z miksera
Do not loop songs - Nie zapętlaj utworu
Connect to the chat on startup - Połącz z czatem przy uruchomieniu programu
Check for updates automatically - Automatycznie sprawdzaj uaktualnienia
Sort plugins by alphabetical order - osortuj wtyczki w kolejności alfabetycznej
Old pattern manager -Stary wygląd menedżera patternów
New engine (experimental) - Eksperymentalna wersja nowego silnika
Multi-processor and Hyper - Threading support - wsparcie dla systemów multiprocesorowych i technologii Hyper-Threading
Show tips on startup - Wyświetl porady przy uruchomieniu programu
Go to new pattern position on mouse click - Przejdź do wskazanej kliknięciem myszy pozycji paternu

Zakładka Audio

Ustawienia parametrów audio.

Device - Wybór sterownika
16 bits - Rozdzielczość
Stereo - Stereo
Frequerency - Częstotliwość -od 22 050 Hz do 96 000 Hz
Buffers - Ilość buforów
Size - Rozmiar buforów

UWAGA! - rozmiar i ilość buforów mają istotny wpływ na jakość odtwarzania, zależnie od konfiguracji komputera ustawienia te mogą być różne, więc jeśli masz problemy z odtwarzaniem dźwięku, np. dźwięk się rwie, moduł zatrzymuje się lub po wciśnięciu klawisza sampel odgrywany jest z opóźnieniem - poeksperymentuj z buforami.

Gain - Poziom wyjściowy amplifikacji - domyślnie 4
Lower automatically - Gdy zaznaczysz, Gain będzie automatycznie obniżany na granicy przesterowania
Interpolation - Interpolacja
Polyphony - Polifonia
Track effects - Efekty dla tracków - po prostu zaznacz
Volume ramping - Odznacz, gdy użycie procesora jest zbyt duże
Hi-Q Filters - Filtry wysokiej jakośc

Zakładka Display

Tu decydujesz o wyglądzie ekranu. Możesz ustawić kolory, czcionkę, szybkość odświeżania obrazu.

Show zeroes - Pokazuje zera w trackach w kolumnach instrumentu, efektu i parametru
Track numbering - Pokazuje numery tracków
Framework - Linie oddzielające tracki
Hexadecimal - Numer linii w heksach
Fading effect - Efekt zanikania
Flat buttons - Płaskie przyciski
Cursor position display - Wyświetla w lewym dolnym rogu ekranu, w której kolumnie w tracku znajduje się aktualnie kursor
Show marks - Zaznacza niektóre z linii innym kolorem (przy ustawieniu LPB = 4 zaznaczona będzie co 4 linia)
Gradient envelopes - Gradientowane obwiednie
Spectrum analyzers - Analizery spektrum

Zakładka Network

Ustawienia sieci przy połączeniu przez serwer proxy. Ustawienie portu serwera IRC.

Zakładka Plugins

Lista zainstalowanych pluginów VST. MadTracker skanuje dyski w poszukiwaniu wtyczek i dzieli je na kategorie, by następnie umieścić w Organizerze. Każdy z pluginów możemy ręcznie przypisać do wybranej kategorii: effect, sorround effect, synth, other.

Instruments Window - Okno Instrumentów

General Tab - Zakładka główna

Fadeout - Szybkość wybrzmienia instrumentu (wartości od 0 to 4096). Im wartość jest wyższa tym efekt fadeout jest szybszy, wybrzmienie jest krótsze.
Vib. depth - Głębokość vibrato.
Vib. rate - Szybkość vibrato (wartości 0-64).
Vib. sweep - Wahania vibrato.

New Note Action (NNA)
Funkcja określa zachowanie instrumentu podczas odgrywania kolejnej nuty.

Note cut - gdy kolejna nuta wchodzi, poprzedzająca ją zostaje ucięta
Continue - gdy kolejna nuta wchodzi, poprzedzająca ją nuta jest kontynuowana
Note off - poprzedzająca nuta wybrzmiewa zgodnie z wartościami release obwiedni głośności na zakładce Envelopes, czyli tak jak po zwolnieniu klawisza (key off). Obwiednia dla głośności na zakładce Envelopes musi być aktywna (enabled)
Fadeout - poprzedzająca nuta wybrzmiewa zgodnie z ustawioną wartością fadeout

Duplicate Check Type (DCT)
Gdy wchodzi nowa nuta funkcja ta sprawdza czy coś dubluje się w bieżącym tracku i w zależności od tego podejmuje działanie.

Disabled - funkcja nieaktywna
Note - sprawdza czy wchodząca nuta jest taka sama
Sample - sprawdza czy wchodząca nuta używa tego samego sampla
Instrument - sprawdza czy wchodzi ten sam instrument

Duplicate Check Action (DCA)
Funkcja podejmuje działanie zgodne z ustawieniami DTC. Działania są takie same jak w przypadku NNA.

Z prawej strony okna znajduje się lista sampli przyporządkowanych do instrumentu.

Open - Wczytaj - załaduj sampla lub sample do instrumentu.

Save - Zapisz - zapisz aktualnie zaznaczonego na liście sampla.

Edit - Otwórz Okno sampli (edytuj sampla)

Delete - Kasuj - kasuj aktualnie zaznaczonego na liście sampla.

Add a sample - Dodaj - pozwala wczytać do instrumentu (przypisać do niego) jednego lub kilka sampli spośród załadowanych już do programu.

Remove sample - Usuń - usuwa sampla z listy sampli.

Tools - Narzędzia

- Replace the sample - Zamień sampla z którymś z załadowanych do programu
- Auto range - Automatycznie przypisuje wczytane do instrumentu sample do odpowiadających im dźwięków na klawiaturze (zgodnie z wysokością dźwięku sampla ustawioną w "Sample Tab")
- Apply volume to all - Możesz automatycznie zmienić głośność wszystkich sampli w instrumencie na identyczną jak głośność aktualnie wybranego sampla
- Apply pitch to all - Funkcja działa jak powyższa, dotyczy strojenia - pitch
- Apply loop to all - Analogicznie, tyle, że z pętlą

Synthetizer Tab - filtr dla instrumentu

Enabled - Zaznacz by aktywować efekt
Hi-pass - Po zaznaczeniu tej opcji filtr działa jako filtr górnoprzepustowy

Cutoff - Częstotliwość odcięcia - częstotliwości powyżej będą obcięte
Resonance - Rezonans - im wyższa wartość tym ostrzejszy dźwięk
Attack - Faza zadziałania filtru - im wyższa wartość tym miększe zejście dźwięku
Decay - Faza wydźwięku filtru, wysoka wartość prowadzi do miękkiego zejścia dźwięku.
Z prawej strony znajdują się opcje MIDI i VST.
Device - wybór przypisanej do instrumentu wtyczki VST, aby przyporządkować plugin nowemu instrumentowi należy zaznaczyć "Enabled"
Channel - kanał MIDI wykorzystywany przez wtyczkę
Volume - głośność
Transp - Transpozycja - zmienia strój instrumentu VST o daną ilość półtonów
Fine - dokładne strojenie

Envelopes Tab - obwiednie dla instrumentu

Możliwość modyfikowania pewnych parametrów instrumentu za pomocą obwiedni (wykresów).
Vol. - Głośność
Pan. - Panning
Filter - Filtr - obwiednia dla filtra z zakładki "Synthetizer"

Enabled - zaznacz by aktywować obwiednię.
Sustain - zaznacz pozycję (punkt na wykresie), której wartość nie zostanie przekroczona przez wybrzmiewający dźwięk.
Loop - możliwość zapętlenia obwiedni
Options - Opcje

- Load - Wczytaj obwiednię
- Save - Zapisz
- Copy - Kopiuj
- Paste - Wklej
- Scale - Przeskalowanie obwiedni, wybierz, następnie zmień kształt ramki, która się pojawiła, przeciągając jej brzeg myszą, by zatwierdzić kliknij dwukrotnie na wykres lewym przyciskiem myszy.

By dodać punkt do wykresu kliknij prawym przyciskiem myszy w miejscu, gdzie chcesz go postawić, teraz przeciągnij go w wybrane miejsce trzymając lewy przycisk. By skasować punkt kliknij na nim lewym przyciskiem i nie puszczając wciśnij prawy, lub wciśnij oba na raz.

Narysowana obwiednia jest wykresem przebiegu danego parametru instrumentu, a jego wartość w danym punkcie wykresu (pod kursorem) jest wyświetlana w prawym dolnym rogu okna instrumentów.
Jeśli dla głośności narysujesz wykres, którego wartości będą narastać, podczas wybrzmiewania instrumentu wzrastać będzie jego głośność.
Na wykresie panningu (balansu) widoczna jest pozioma linia - środek. Punkty powyżej linii to pozycja na lewo, pod nią na prawo.

Obwiednia amplitudy dźwięku ADSR

Element ten określa natężenie dźwięku (głośność) w zależności od czasu, jaki upłynął od rozpoczęcia jego odtwarzania.

Attack - Narastanie - wzrost głośności dźwięku do momentu osiągnięcia maksymalnej wartości w początkowej fazie odtwarzania.
Decay - Opadanie - opadanie głośności z poziomu maksymalnego do wartości, w jakiej zaczyna się jego wybrzmiewanie (w sensie obwiedni dźwięku), czyli Sustain
Sustain - Poziom stanu ustalonego - głośność wybrzmiewania dźwięku w sensie podtrzymania głośności pomiędzy fazami Decay, a Release
Release - Wybrzmiewanie - opadanie głośności dźwięku w końcowej fazie odtwarzania nuty (po zwolnieniu klawisza - key off)

Tworzenie instrumentów z kilku sampli

1. Przejdź do Listy instrumentów (Instrument Tab). Utwórz nowy "pusty" instrument używając ikony "Nowy" spod okienka listy instrumentów.
2. Kliknij na "New Instrument" prawym klawiszem myszy i z rozwiniętego menu wybierz "Load sample(s)..." - wybierz i wczytaj sample.
3. Kliknij na instrumencie dwukrotnie lewym przyciskiem myszy, aby otworzyć "Okno Instrumentów". Przejdź na zakładkę "General". Wczytane sample znajdują się na liście sampli.
4. Klawiatura pokazuje, które nuty są przypisane do aktualnie wybranego sampla - podświetlone na biało. By przypisać nutę na klawiaturze do sampla zaznacz go na liście, a następnie kliknij na wybrany klawisz lewym przyciskiem myszy... (Możesz też użyć "Auto Range", ale musisz mieć wcześniej wszystkie sample odpowiednio zestrojone i nazwane).
5. Aby dostroić sampla pod odpowiednią wysokość dźwięku zaznacz go na liście, a następnie otwórz Właściwości sampla (Sample Tab). Za pomocą strzałek po prawej stronie okienka "Note" możesz przestrajać sampla - pierwsza kolumna: półtony, druga: oktawy.
Dokładne strojenie - "pitch" znajduje się w "Oknie instrumentu"

Samples Window - Okno Sampli

Dostępne są tutaj proste narzędzia do obróbki sampli.

16 bit - Rozdzielczość sampla 16/8 bit
Stereo
Frequency - Częstotliwość sampla
Loop - Pętla

- No loop
- Forward
- Pingpong

Load - Otwórz

Save - Zapisz

Save - Zapisz

Record - Nagrywaj - otwiera Recorder

Cut - Wytnij

Copy - Kopiuj

Paste - Wklej

Zoom In - Powiększ widok

Zoom Out- Pomniejsz widok

Zoom 1:1 - Powiększenie, widok sampla w skali 1:1

Zoom Selection - Powiększ zaznaczony fragment

See Everything - Pokaż całego sampla

Modify - Modyfikacja

- Normalize - Normalizacja - Wzmocnienie sygnału do pełnego wysterowania
- Reverse - Odwraca sampla - będzie on odgrywany od tyłu
- Fade In - ?cisza początek sampla powodując łagodne jego "wejście"
- Fade Out - ?cisza koniec sampla powodując łagodne jego wybrzmienie
- Resample - Resampling
- Delay - Opóźnienie - działa na próbkach stereo poprzez przesunięcie jednego z kanałów.

Track Effects Window - Okno Efektów

W okienku "track" wybierz numer tracku, na który chcesz nałożyć efekt, a następnie wybierz efekt. Dostępne efekty to: Delay, Stereo Delay, Filter, Analog Filter, Flange, Distortion i Reverb. Możesz je modyfikować za pomocą suwaków. Jest z tego okna dostępna również funkcja Automation. By zdeaktywować efekt odznacz "Effect enabled".

Na jeden track możesz nałożyć jeden efekt. By nałożyć więcej niż jeden musisz zmiksować ze sobą dwa lub więcej tracków - patrz Mikser.

00 No effect - Efekt wyłączony

01 Delay - Opóźnienie

1 Delay value - wartość opóźnienia w tickach (0 do 128 ticków)
2 Depth - głębokość(0 do127)
3 Feedback - sprzężenie (0 do 127)

02 Stereo Delay

1 Delay value - wartość opóźnienia w tickach (0 do 128 ticków)
2 Depth - głębokość (0 do127)
3 Feedback - sprzężenie (0 do 127)
4 LFO (Low Frequrency Oscilator) waveform - typ generatora niskiej częstotliwości
0 = sine - sinus
5 LFO period - czas na jeden przebieg LFO (16 do 1024 ticków)
6 LFO amplitude - amplituda (wychylenie) (0 do 127)

03 Filter - Filtr

1 Filter type - typ filtra

0 = low-pass - dolnoprzepustowy
1 = high-pass - górnoprzepustowy
2 = band-pass - pasmowoprzepustowy
3 = notch - karbowy
4 = bi-notch - dwukarbowy
5 = peak - szczytowy
6 = bi-peak - dwuszczytowy
7 = phaser - fazowy

2 Cutoff frequency - częstotliwość odcięcia (0 do 22050 Hz)
3 Resonance - rezonans (0 do 128)
4 Width - szerokość filtra dwukarbowego i dwuszczytowego (0 do 22050 Hz)

04 Flange - Flanger

4 LFO waveform - typ
0 = sine
5 LFO period - czas na jeden przebieg (16 do 1024 ticków)
6 LFO amplitude - amplituda (0 do 127)

05 Analog Filter - Filtr analogowy

2 Cutoff frequency - częstotliwość odcięcia (0 do 11000 Hz)
3 Resonance - rezonans (0 do 128)
4 LFO waveform - typ generatora niskiej częstotliwości
0 = sine
5 LFO period - czas na jeden przebieg LFO (2 do 1024 ticków)
6 LFO amplitude - amplituda (0 do 127)

06 Distortion - Zniekształcenie

1 Level - intensywność (-60 do 24 dB)
2 Thresold - próg zniekształcenia (-60 do 0 dB)
3 Curvature - krzywa zniekształcenia (0 do 128)

102 mpReverb

1 mpReverb gain
2 mpReverb Pre-Delay
3 mpReverb Low-Cut
4 mpReverb Time

103 mpReverb 2

1 mpReverb gain
2 mpReverb Pre-Delay
3 mpReverb Low-Cut
4 mpReverb Time
5 mpReverb Width
6 mpReverb Pan
7 mpReverb LowGain
8 mpReverb Color

Automation Window - Okno Automatyki

Automatyka

Automatyka pozwala na kontrolę głośności oraz parametrów instrumentów z zakładki "Synthtesizer", parametrów efektów nałożonych na tracki oraz efektów i instrumentów VSTi. czyli zautomatyzowanie ich zmian w czasie odgrywania patternu za pomocą obwiedni, czyli wykresów przebiegu danego parametru (envelope).

Wybierz na liście patternów w "Pattern Manager" pattern, który chcesz zautomatyzować. Otwórz Okno automatyki i wybierz z listy po lewej stronie nazwę tracku. Po kliknięciu na nazwę kanału rozwija się lista parametrów możliwych do zautomatyzowania. Na początku są to: Volume - głośność kanału oraz Instrument Cutoff, Instrument Resonance, Instrument Attack i Instrument Decay czyli parametry z zakładki "Synthtesizer" z "Okna Instrumentu". Na liście tej znajdują się również nazwy załadowanych do utworu wtyczek VST.

Dla każdego z parametrów możesz narysować obwiednię obrazującą to jak będzie się on zmieniał podczas odgrywania patternu. Wybierz z listy dowolny parametr i w oknie z prawej strony narysuj obwiednię, analogicznie jak na zakładce "Envelopes" w Oknie Instrumentów stawiając w nim punkty za pomocą kliknięć myszy. Pionowe linie w okienku odpowiadają liniom w tracku. Pod okienkiem obwiedni wyświetla się wartość parametru oraz numer linii.

Envelope
Load - Wczytaj
Save - Zapisz
Cut - Wytnij
Copy - Kopiuj
Paste - Wklej
Delete - Kasuj wykres
Scale - Skalowanie wykresu (analogicznie jak w Oknie instrumentu)
Make flat - Spłaszcza wykres
Start with previous value - Ustawia pierwszy punkt obwiedni zgodnie z jej ostatnią wartością w poprzednim patternie
Presets - Gotowe wykresy

Automatyzowanie Track Effects i Volume

Jeśli na track nałożony jest jakiś Track Effect to, aby go zautomatyzować należy wybrać jego nazwę z rozwijanej listy na dole okna automatyki, na liście z lewej strony pojawią się wtedy również nazwy jego parametrów.
W przypadku głośności i Track Effects wartości parametrów nie będą wracały do początkowych, gdy wejdzie nowy pattern bez automatyki, track będzie odgrywany dalej wg ostatniej odczytanej przez program wartości wykresu obwiedni zautomatyzowanego tracku, więc następny pattern także musimy zautomatyzować ustawiając obwiednią początkowe wartości parametrów.
Możemy też po prostu wyłączyć efekt w kolejnym patternie za pomocą komendy wpisywanej do tracku - F0 0000 (no effect)

By zdeaktywować automatykę dla Track Effect`u wykasuj wykresy obwiedni i w oknie automatyki ustaw "No Effect". Gdy zdecydowałeś zmienić efekt nałożony na kanał, już po zastosowaniu automatyki, powinieneś najpierw skasować stare obwiednie, a następnie zmienić nazwę efektu w oknie automatyki na nową.

Ustawienia początkowe efektu Filter (niezmieniające brzmienia instrumentu)

Filter - Low-pass
Cutoff - ustaw na maksimum (22050)
Filter - Hi-pass
Cutoff - ustaw na minimum (0)


Ustawienia początkowe efektu Analog Filter


Cutoff - ustaw na połowę skali (5500)
Resonance - na minimum (0)

Automatyzowanie Filtra instrumentu

Automatyka Filtra instrumentu (z Okna instrumentów) działa nieco inaczej niż jest w przypadku Track Effects. Gdy w trakcie odgrywania utworu po automatyzowanym patternie nastąpi pattern, w którym automatyka nie jest aktywna, ustawienia filtrów wracają do początkowych, określonych w oknie Instruments. Wystarczy je prawidłowo ustawić.

Przejdź do okna Instruments i na zakładkę Synthesizer. Aktywuj Filter zaznaczając Enabled. Aby uzyskać barwę zbliżoną do oryginalnej ustaw:


Cutoff na maksimum (11000)
Reso na minimum (0)

Przejdź do zakładki Envelopes > Filter i w okienku obwiedni postaw prawym przyciskiem myszy punkt, przesuwając go w górę bądź w dół wyreguluj barwę instrumentu. Jeśli na zakładce Synthesizer zaznaczysz Hi-Pass, filtr będzie działał jako filtr górnoprzepustowy, a wtedy należy ustawić: Są to nasze wartości początkowe parametrów. Teraz w wybranym patternie na track, którego używa tak skonfigurowany instrument, możemy nałożyć automatykę.

Drum Patterns Window - Okno Patternów Perkusyjnych

Drums patterns umożliwia prostszy sposób tworzenia podkładów rytmicznych. Każdy drum pattern ma 8 tracków, do każdego z nich możesz przypisać po jednym samplu. Patterny perkusyjne są niezależne od standardowych patternów i mają oddzielną kolumnę w okienku "Pattern Manager".
By uaktywnić edycję patternów perkusyjnych wybierz z górnego paska "Pattern", a następnie z rozwijanego menu "Drums Patterns", w okienku "Module Parameters" obok czasu utworu pojawi się przycisk, za pomocą którego możesz otworzyć okno edycji. Możesz też użyć [Shift+F12].
Po lewej stronie okna znajduje się lista sampli W patternie perkusyjnym możesz użyć do ośmiu sampli. By wybrać sampla (z pośród tych, które już załadowałeś do MadTrackera) kliknij prawym przyciskiem myszy na jeden z wierszy na liście, z otwartego w ten sposób okienka wybierz sampla.
Pionowe linie w okienku po prawej stronie odpowiadają liniom patternu, każda z poziomych linii to jakby track - przypisana jest do jednego sampla.
Uderzenia wstawiasz stawiając punkty na liniach klikając lewym przyciskiem myszy (przy wciśniętej ikonie "edit"), by wykasować punkt kliknij na nim prawym przyciskiem myszy. By go przesunąć wciśnij ikonę "move" a następnie kliknij lewym przyciskiem i przeciągnij. By zaznaczyć kilka punktów użyj ikony "select" i przeciągnij prostokąt dookoła punktów, by je odznaczyć kliknij gdzieś obok nich.
Gdy zaznaczysz "zoom" powiększysz widok, między liniami patternu zobaczysz dodatkowe wiersze ich ilość zależy od liczby "ticks" ustawionej w "Module parameters" na głównym ekranie. Dzięki temu uderzenia możesz wpisywać gęściej i dokładniej niż w standardowym patternie nie używając żadnych dodatkowych efektów.

Patt - Numer patternu
Lng - Ilość lini patternu
Vol - Głośność - 128 to 100% głośności

Load - Wczytaj pattern

Save - Zapisz pattern

Cut - Wytnij

Copy - Kopiuj

Paste - Wklej

Move - Przesuń

Select - Zaznacz

Edit - Edytuj

Zoom - Powiększ widok

Groove - Otwórz okno groove

Groove - Dzięki tej funkcji możesz określić, jakie opóźnienie (w tickach) będzie miało wstawione przez ciebie w danej linii uderzenie. Przy ustawionym LBP = 4 (ilość linii na uderzenie) w pierwszej kolumnie okna Groove pojawi się zapis: 0, 1, 2, 3 - są to numery linii, w drugiej kolumnie wpisujesz liczbę ticków, o którą uderzenie ma być na tej linii przesunięte. Więc jeśli zrobisz taki zapis:

Line : Tick

0 : 0 - opóźnienie 0 - czyli uderzenie równo na linii 0
1 : 1 - uderzenie na linii 1 opóźnione o 1 tick
2 : 2 - uderzenie na linii 2 opóźnione o 2 ticki
3 : 3 - uderzenie na linii 3 opóźnione o 3 ticki

Punkty stawiasz bezpośrednio na linie w widoku normalnym (bez zoomu), a przesunięcia dokonują się automatycznie.
Od linii nr 4 wszystko zaczyna się od początku, czyli ciąg dalszy wyglądałby tak:

Line : Tick

4 : 0
5 : 1
6 : 2
7 : 3

Mixer Window - Mikser

Mikser pozwala przede wszystkim na ustalenie za pomocą suwaków proporcji pomiędzy głośnością poszczególnych tracków oraz regulację master - głośności całego utworu. Aby wykorzystać jego funkcje w pełni, komponując utwór dla każdego instrumentu przeznacz oddzielny track. Z miksera możemy również zarządzać VST, wbudowanym efektami MadTrackera (Track Effects) oraz ustawieniami Equalizera.

Pierwszy suwak oznaczony MASTER to głośność całego utworu. Okienko oznaczone DR pokazuje/chowa suwak dla Patternów perkusyjnych (jeśli są aktywne) Obok numeru każdego z tracków znajduje się przycisk ON, który pozwala na jego włączenie lub wyciszenie, a pod nim przycisk SOLO włączający funkcję solo dla danego kanału.
Każdy kanał (również master track) posiada equalizer. Pod jego gałkami znajduje się okienko Track Effets. Aby aktywować efekt kliknij prawym przyciskiem myszy i zaznacz "Enable track effect", następnie wybierz efekt z listy, by ustawić jego parametry kliknij w okienko efektów lewym przyciskiem. Bezpośrednio nad suwakiem zlokalizowane jest okienko VST. Wyświetla przypisane do kanału pluginy, kliknij prawym przyciskiem myszy, aby zobaczyć menu z ich listą. Głośność tracku regulujemy za pomocą suwaka, 100% głośności znajduje się w połowie jego skali.

Pod każdym z suwaków znajduje się nazwa tracku (domyślnie Track 00, Track 01 itd., kliknij na nią by nadać własną nazwę) a pod nią okienko output (wyjście). Standardowo output ustawione jest na "Master". Tracki możesz miksować ze sobą, by nałożyć na kanał więcej niż jeden track effect.
Przykładowo, jeśli na track 01 chcemy nałożyć 3 efekty, musimy dysponować dwoma wolnymi (pustymi) trackami np. track 02 i 03.
W okienku output dla tracku 01 ustawiamy "Track 02" (klikając na nie prawym przyciskiem myszy i wybierając track), a wyjście dla tracku 02 ustawiamy na "Track 03", natomiast wyjście tracku 03 na "Master". Następnie na każdy z kanałów nakładamy inny efekt np.:

Track 01 (wyjście Track 02) Flanger
Track 02 (wyjście Track 03) Delay
Track 03 (wyjście Master) Filter

Metodę tą można wykorzystać również wtedy, gdy chcemy zredukować zużycie procesora i zamiast nakładać ten sam efekt na kilka kanałów, możemy wszystkie skierować do jednego tracku, który poddamy działaniu efektu. Dotyczy to nie tylko wbudowanych efektów MadTrackera, ale również VST.W panelu VST miksera możemy zarządzać wtyczkami, wczytywać je na poszczególne tracki, które wybieramy z rozwijanego menu, kasować i edytować, czyli wykonywać podobne czynności jak na liście pluginów w głównym oknie programu, dodatkowo za pomocą strzałek możemy ustalać, w jakiej kolejności będą nałożone na kanał.

Klawiszologia

Główny ekran

[Ctrl]+[N] Nowy moduł MadTrackera
[Ctrl]+[Sh]+[N] Nowy moduł FastTrackera
[Ctrl]+[O] Otwórz moduł
[Ctrl]+[S] Zapisz moduł
[Sh]+[Ctrl]+[S] Zapisz jako...
[Ctrl]+[E] Wave Export
[Ctrl]+[F] Konfiguracja
[Sh]+[F9] Pokaż listę instrumentów (Instrument Tab)
[Sh]+[F10] Pokaż Sample Tab
[Ctrl]+[F12] Włączony / wyłączony dźwięk
[Ctrl]+[Sh]+[F12] Włączone / wyłączone MIDI
[+] Wybierz następny instrument
[-] Wybierz poprzedni instrument
[Sh]+[+] Wybierz następnego sampla
[Sh]+[-] Wybierz poprzedniego sampla

Okna

[F9] Okno Instrumentów
[F10] Okno Sampli
[Sh]+[F11] Okno Track Effects
[Ctrl]+[F11] Okno Automatyki
[F12] Okno Patternu
[Sh]+[F12] Okno Patternów perkusyjnych

Skróty edycyjne

[Prawy-Ctrl] Play
[Prawy-Alt] Play Pattern
[Enter] Play Loop (pętlę)
[Prawy-Sh] Nagrywaj pattern - możesz wpisywać nuty, lub inne parametry do patternu, podczas gdy jest on odgrywany
[Spacja] Włącz / wyłącz tryb edycji
[NumPadEnter] Play
[NumPad 0] Stop
[Del] Kasuj zapis
[Sh]+[Del] Kasuj zapis w całej komórce (w całym wierszu w tracku)
[Ctrl]+[Del] Kasuj zapis parametru głośności, panningu i efektu w komórce
[Alt]+[Del] Kasuj zapis parametru efektu
[Ins] Przesuń zapis w całym tracku o wiersz w dół
[Sh]+[Ins] Przesuń zapis w całym patternie o linię w dół
[Backspace] Kasuj poprzedzający zapis
[Sh]+[Backspace] Kasuj całą poprzedzającą linie
[Sh]+[F3] Wytnij track
[Sh]+[F4] Kopiuj track
[Sh]+[F5] Wklej track
[Ctrl]+[F3] Wytnij pattern
[Ctrl]+[F4] Kopiuj pattern
[Ctrl]+[F5] Wklej pattern
[Alt]+[F3] Wytnij blok (zaznaczony myszą fragment)
[Alt]+[F4] Kopiuj blok
[Alt]+[F5] Wklej blok
[Sh]+[Alt]+[F5] Wypełnij blokiem
[Ctrl]+[Góra] Powtórz ostatni zapis w aktualnej kolumnie
[F1]..[F7] Zmień oktawę 0/1..6/7
[CapsLock] Key Off - wstawia znak, który powoduje zakończenie wybrzmiewania poprzedzającej go nuty
[`] Zwiększ add - ilość linii, o którą przeskakuje kursor po wstawieniu nuty
[Sh]+[`] Zmniejsz add
[Ctrl]+[NumPad+] Zmień numer patternu - w górę
[Ctrl]+[NumPad-] Zmień numer patternu - w dół

Transpozycja

[Sh]+[F1] Transponuje aktualny instrument w tracku o pół tonu w dół
[Sh]+[F2] Transponuje aktualny instrument w tracku o pół tonu w górę
[Ctrl]+[F1] Transponuje aktualny instrument w patternie o pół tonu w dół
[Ctrl]+[F2] Transponuje aktualny instrument w patternie o pół tonu w górę
[Alt]+[F1] Transponuje aktualny instrument w bloku o pół tonu w dół
[Alt]+[F2] Transponuje aktualny instrument w bloku o pół tonu w górę
[Sh]+[F7] Wszystkie instrumenty w tracku o pół tonu w dół
[Sh]+[F8] Wszystkie instrumenty w tracku o pół tonu w górę
[Ctrl]+[F7] Wszystkie instrumenty w patternie o pół tonu w dół
[Ctrl]+[F8] Wszystkie instrumenty w patternie o pół tonu w górę
[Alt]+[F7] Wszystkie instrumenty w bloku o pół tonu w dół
[Alt]+[F8] Wszystkie instrumenty w bloku o pół tonu w górę

Nawigacja

[Strzałki] Poruszanie się po patternie
[PgUp] Skocz o jedno uderzenie do tyłu
[PgDown] Skocz o jedno uderzenie w przód
[Home] Skocz do pierwszej linii
[End] Skocz ostatniej linii
[Tab] Skocz do następnego tracku
[Sh]+[Tab] Skocz do poprzedniego tracku
[Alt]+[Q]...[I] Skocz do tracku 0...7
[Alt]+[A]...[K] Skocz do tracku 8...15
[Ctrl]+[Lewo] Pokaż poprzedni pattern
[Ctrl]+[Prawo] Pokaż następny pattern

Efekty (komendy wpisywane w kolumny tracków)

Dzięki nim swój utwór możesz uczynić ciekawszym stosując np. płynne przejścia między kolejnymi dźwiękami (efekt glissando) zmieniając tempo (set tempo), czy odwracając sample (reverse).
MadTracker pozwala także na stosowanie efektów FastTrackera oraz Impulse Trackera.

Efekty wpisuje się w 5 oraz 6 kolumnę tracku. W kolumnie 5 - numer efektu, w kolumnie 6 - jego parametr w heksach.
W systemie dziesiętnym (czyli używanym powszechnie przez nas) mamy 10 cyfr - 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. W systemie szesnastkowym (inaczej heksadecymalnym) mamy 16 cyfr - 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F (A zastępuje 10, B-11, C-12, D-13, E-14, F-15) czyli po kolei idzie to tak: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 1A, 1B, 1C, 1D, 1E, 1F, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 2A... itd... Największa dwucyfrowa liczba w heksach to FF - czyli 255.

Szesnastkowo : Dziesiętnie

  • F : 15
  • 20 : 32
  • 40 : 64
  • 80 : 128
  • FF : 255

Do przeliczania liczb dziesiętnych na heksy i na odwrót doskonale nadaje się windowsowy kalkulator.

Informacje o efektach są aktualizowane x razy na linię, gdzie x to liczba ticków pomiędzy liniami - ticks per line - Ilość ticków ustawisz w "Module Parameters". W trybie FastTrackera liczbę ticków określa "Speed".

Przykład:

Jeśli chcesz, by od danej linii (dajmy na to 04) w wybranym przez ciebie patternie zmieniło się tempo utworu - BPM, ilość linii przypadających na jedno uderzenie (LPB), lub też ticks użyj efektu 0F - Set tempo, LPB and ticks. Zmieni on ich wartości podane w "Module Parameters". dla całego modułu na wartości określone przez ciebie parametrem.
Efekt ogólnie zapisany jest w postaci: 0F XXYZ

0F - numer efektu
XXYZ - parametr

gdzie:

X - to wartość BPM - (w przykładzie 80 - zapisane w heksach - czyli tempo 128)
Y - LPB - (ustawiliśmy na 4)
Z - ticks - (8)

Tak wygląda zapis tego efektu w komórce tracku (-F 8048) - (UWAGA - przy wyłączonej funkcji "show zeros" - patrz Konfiguracja - Display Tab). Wartości zerowych nie musimy wpisywać (z resztą MT2 ich nie przyjmuje) stad znak "-" zamiast 0 w numerze efektu (0F)

00 XXYY - FastTracker effect - efekt FastTrackera
X - numer efektu FastTrackera
Y - parametr efektu FastTrackera

By wpisać np. efekt portamento up (1XX) z parametrem 03 (103) zapis powinien wyglądać tak (-0 -103)

01 XXYY - Portamento up - płynne zwiększanie wysokości dźwięku
X - szybkość (ilość półtonów na tick)
Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)

02 XXYY - Portamento down - płynne zmniejszanie wysokości dźwięku
X - szybkość (ilość półtonów na tick)
Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)

03 XXYY - Glissando - Płynne przejście od dźwięku już trwającego do dźwięku podanego w linii włączenia efektu
X - szybkość (ilość półtonów na tick)
Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)

04 XXYY - Vibrato - wibrowanie dźwięku przez zmianę wysokości tonu
X - szybkość
Y - głębokość

07 XXYY - Tremolo - wibrowanie głośności dźwięku
X - szybkość
Y - głębokość

08 XXYY - Set panning and polarity - ustawienia pannigu (balansu) oraz fazy
X - faza
0 = efekt wyłączony

1 = lewy kanał odwrócony
2 = prawy kanał odwrócony
3 = oba kanały odwrócone

1 = lewy kanał odwrócony
2 = prawy kanał odwrócony
3 = oba kanały odwrócone

Y - balans (01-FF)

Y - balans (01-FF)

00 = baz zmian
01 = najbardziej na lewo
80 = środek
FF = najbardziej na prawo

09 XXYY Set offset - przesuniecie - odgrywa sampla od określonego parametrem miejsca
X - Hi Offset - przesunięcie
Y - Offset (01 = 256 samples, 02 = 512 samples, itd.) - precyzyjne przesunięcie

0C XXYY - Set volume - ustawienie głośności
X - głośność (00-FF)

00 = cisza
40 = 50%
80 = 100%
FF = 200%

Y - dokładna regulacja głośności

0F XXYZ - Set tempo, LPB and ticks - ustawienie tempa - liczby uderzeń na minutę (BPM),
liczby linii na uderzenie (LPB) oraz liczby ticks na linie
X - tempo (BPM)
Y - LPB
Z - ticks

10 XXYY - Impulse Tracker effect - efekt Impulse Trackera
X - numer efektu Impulse Trackera
Y - parametr efektu Impulse Trackera

1D 00XY - Weird - dźwięk jest na przemian włączany i wyłączany w określonych parametrami odstępach czasu, komenda działa tak długo jak długo jej numer pojawia się w kolumnie efektów
X - dźwięk wyłączony przez x ticków
Y - dźwięk włączony przez y ticków

20 CCRR - Set cutoff + resonance
Ustawia wartości cutoff (należy ją wpisać w miejscu CC - wartość nie zostanie zmieniona, jeśli CC = zero) i resonance instrumentu (należy ją wpisać w miejscu RR - wartość nie zostanie zmieniona, jeśli RR = zero).
By efekt zadziałał aktywny instrument nie potrzebuje mieć zaktywowanego filtru.

21 AADD - Set attack + decay
Ustawia wartości attack (jeśli AA jest różne od zera to wartość attack'u wyniesie AA-1) i decay instrumentu (jeśli DD jest różne od zera to wartość decay wyniesie DD-1)
Aktualny instrument musi mieć aktywny filtr, by efekt zadziałał.

22 CRAD - Set cutoff + reso + attack + decay
Ustawia każdy z parametrów z zakładki "Synthetizer" dla aktualnego instrumentu. Daje taki sam efekt jak użycie 20 C0R0 i 21 A0D0 w tym samym czasie.

24 0000 - Reverse - odwraca sampla
Odwraca sampla grając go "od tyłu" od aktualnego miejsca odtwarzania do początku lub od końca jeśli efekt wstawiony jest w tej samej linii co nuta.

80 XXYY - Set track volume - ustawia głośność dla tracku
X - głośność
Y - dokładna regulacja głośności

90 XXYY - Set sync. offset - przesuniecie - odgrywa sampla od określonego parametrem miejsca.
Jeśli sampel jest zsynchronizowany (funkcja "Synchronise" w "Sample Tab"):
X - Idź do uderzenia X
Y - Przesunięcie w uderzeniu (w Y/256: 0 = początek uderzenia; 80 = środek uderzenia; FF = blisko końca uderzenia)
W przeciwnym wypadku:
X - Podziel sampla na X części
Y - Idź do części Y

9D XXYY - Set offset + delay - przesunięcie i jednoczesne opóźnienie
X - Przesunięcie (01 = 256 samples, 02 = 512 samples, itd.)
Y - Opóźnienie nuty o Y ticków

F0 XXXX - Set track effect - włącza efekt dla tracku ("track effect")
X - numer track effect'u
(patrz Track effects)

FX YYYY - Set track effect parameter - ustawienie parametru efektu dla tracku
X - parametr track effect'u (1-8)
Y - wartość parametru track effect'u (patrz Track effects)

F9 00XX - Set track output - ustawia wyjście tracku
Ustawia numer tracku, z którym aktualny ma być zmiksowany (domyślnie każdy z tracków ma wyjście na master). Numer tego tracku musi być większy niż aktualnego. To samo (tyle że łatwiej:)) można robić za pomocą "Miksera". (patrz opis "Miksera")
X - Output track
0 = master

FF 0X0Y - Visual effect - efekt wizualny - zmiana wyglądu oscyloskopów podczas odgrywania modułu.
X - typ efektu

01 - zmiana logo
Y - rodzaj logo

00 - logo na jasnym tle
01 - logo na ciemnym tle
02 - master oscilloscope
03 - oscyloskopy dla tracków

02 - efekt zanikania
Y - włączenie/wyłączenie efektu

03 - Logo użytkownika - wyświetla obrazki zapisane z utworem na zakładce "Images" w oknie "Parameters"
Y - numer logo (0 dla cover, 1-F dla pictures)
Obrazek będzie zmniejszony do 256 x 96 pikseli.


kontakt:
x_name@poczta.onet.pl
moja strona:
http://lysis.audio-stream.net/xnme/




2005 ©  ϖ MUSICSOFT.XMC.PL
http://musicsoft.xmc.pl/