MadTracker
2.5 - Szybki start!
na podstawie wersji 2.5RC5
Ogólne zasady pracy
Tworzenie muzyki w programach typu tracker
jeszcze do niedawna oparte było właściwie wyłącznie na samplach, niewielkich
próbkach dźwięku, najczęściej w formacie WAV. Dzisiejsze "trackery
nowej generacji" obsługują również instrumenty VST w postaci
wtyczek.
Żeby rozpocząć pracę w programie, musisz
dysponować oczywiście jakimiś dźwiękami. Instrumenty używane w trackerze
mogą składać się z pojedynczych próbek jakiegoś brzmienia np.: pojedynczego
uderzenia stopy, czy uderzenia w klawisz pianina, mogą być też zbudowane
kilku, a nawet kilkunastu sampli przyporządkowanych do określonych
wysokości tonu, po to by uniknąć utraty naturalności barwy dźwięku
przy znacznym jego podwyższaniu lub obniżaniu. W MadTrackerze wczytywać
możemy pojedyncze sample WAV, lub gotowe instrumenty w formatach XI,
bądź MTI, formaty te pozwalają na zapis wraz z samplami kilku parametrów
takich jak głośność, panning poszczególnych próbek, ich strój, sposób
wybrzmiewania itp. Możemy wczytywać oczywiście również pluginy VST.
Za pomocą wczytanych brzmień budujesz swoją aranżację, partię bębnów,
basu i całą resztę. Możesz oczywiście używać też gotowych pętli perkusyjnych
i sekwencji melodycznych.
Module - Moduł - utwór stworzony trackerze
Ekran główny trackera to edytor patternów.
Pattern - Charakterystyczny,
na ogół powtarzający się fragment utworu, może to być np. zwrotka
lub jej część. Każdy pattern składa się między innymi z linii - domyślnie
długość patternu wynosi 64 linie, ale może ich mieć do 256. Ekran
(a jednocześnie pattern) podzielony jest w pionie na tracki.
Track - Kanał, to tu
wstawiasz nuty. Najlepiej dla każdego instrumentu przeznaczyć oddzielny
track. W MadTrackerze możesz pracować na 64 kanałach, dla każdego
z nich z osobna możesz regulować głośność oraz ustawienia equalizera.
Tak wygląda przykładowy zapis w
tracku

Kolumny w tracku:
1 - nuta (tutaj C-4 - czyli C w czwartej
oktawie) - wpisujesz je za pomocą klawiatury komputera
2 - numer użytego instrumentu (tutaj 2) - wpisuje się automatycznie
Na początku kompozytorskiej kariery interesują
cię wyłącznie pierwsze dwie z kolumn. Resztą na razie nie zaprzątaj
sobie głowy.
Pozostałe kolumny to:
3 - kolumna głośności
4 - kolumna panningu
5 - numer efektu
6 - parametr efektu
Ilość tracków i linii w patternie możesz
oczywiście wedle potrzeby zmieniać. W każdej linii możesz wstawić
dowolny dźwięk, używając do tego klawiatury komputera. I tak np. w
pierwszym z tracków wstawiasz stopę, w drugim werbel itd. Im gęściej
będziesz wstawiał dźwięki, tym częściej będą one odgrywane, a co za
tym idzie utwór będzie szybszy. Oczywiście jego tempo (BPM) możesz
dowolnie regulować. Gdy pierwszy pattern masz już gotowy, tworzysz
kolejne, a następnie ustawiasz je w takiej kolejności, w jakiej chcesz
by były odgrywane.
Jak stworzyć utwór w MadTrackerze 2.5 ?
Po zainstalowaniu programu (zalecam instalację
w proponowanej przez instaler lokalizacji) nie zapomnij o jego skonfigurowaniu
(Edit > Configuration lub [Ctrl]+[F]) Przede wszystkim ustaw sterownik
karty muzycznej, dopilnuj także, aby odznaczona była funkcja "Multichannel
edit" na zakładce General. Pozwól MadTrackerowi na przeskanowanie
twojego dysku w poszukiwaniu pluginów VST, ich skatalogowaniu i umieszczeniu
w menu organizera.
Wraz z programem otrzymujesz utwór demo, zestaw sampli oraz kilku
instrumentów i efektów VST. Pomogą ci one rozpocząć pracę z programem.
Do dzieła!
1. Jeśli po uruchomieniu
MadTrackera słuchałeś utworu demo, jest on wciąż widoczny w edytorze,
więc zanim rozpoczniesz pracę użyj [Ctrl]+[N] by stworzyć nowy moduł.
Nie przejmuj się zapytaniem: "Are you sure you want to delete
everything?" - Nie skasujesz utworu, jedynie usuniesz go z edytora.
Kliknij "Tak".
2. W prawym górnym
rogu ekranu masz okno z listą instrumentów - na razie jest pusta.

Aby wczytać instrument (w formacie *.xi lub *.mti) użyj ikony "Otwórz"
znajdującej się pod okienkiem listy instrumentów klikając na strzałkę
z jej prawej strony, z rozwijanego menu wybierz "Load a new instrument..."
Gdy chcesz użyć sampla (w formacie *.wav,
*.aiff, *.iff lub *.mts) Musisz stworzyć najpierw na liście instrumentów
nowy (pusty) instrument (najłatwiej za pomocą czwartej ikonki pod
listą instrumentów), a następnie wczytać do niego wybraną próbkę klikając
na nim prawym przyciskiem myszy i z menu wybrać: "Load sample(s)..."
W naszym przykładzie posłużymy się załączonymi
do programu samplami WAV.
Stwórz cztery nowe instrumenty, pojawią
się one na liście jako: 01 - New Instrument, 02 - New Instrument,
03 - New Instrument i 04 - New Instrument.

Jako instrument nr 01 wczytaj stopę, kliknij
prawym przyciskiem myszy na 01 - New Instrument i z menu wybierając
" "Load sample(s)..." wybierz próbkę o nazwie Kick01.wav
spośród sampli dostarczonych z programem - domyślnia lokalizacja:
C:Program FilesMadTrackerSamplesDrums.
Jako instrument nr 02 wczytaj werbel -
Snare02.wav
Jako instrument nr 03 wczytaj hihet - Cls hihat01.wav
Jako instrument nr 04 wczytaj bas - Bass02.wav Powinien on znajdować
się tu: C:Program FilesMadTrackerSamplesBass