Transpozycja
[Sh]+[F1] Transponuje aktualny instrument w tracku o pół tonu w dół
[Sh]+[F2] Transponuje aktualny instrument w tracku o pół tonu w górę
[Ctrl]+[F1] Transponuje aktualny instrument w patternie o pół tonu w dół
[Ctrl]+[F2] Transponuje aktualny instrument w patternie o pół tonu w górę
[Alt]+[F1] Transponuje aktualny instrument w bloku o pół tonu w dół
[Alt]+[F2] Transponuje aktualny instrument w bloku o pół tonu w górę
[Sh]+[F7] Wszystkie instrumenty w tracku o pół tonu w dół
[Sh]+[F8] Wszystkie instrumenty w tracku o pół tonu w górę
[Ctrl]+[F7] Wszystkie instrumenty w patternie o pół tonu w dół
[Ctrl]+[F8] Wszystkie instrumenty w patternie o pół tonu w górę
[Alt]+[F7] Wszystkie instrumenty w bloku o pół tonu w dół
[Alt]+[F8] Wszystkie instrumenty w bloku o pół tonu w górę
Nawigacja
[Strzałki] Poruszanie się po patternie
[PgUp] Skocz o jedno uderzenie do tyłu
[PgDown] Skocz o jedno uderzenie w przód
[Home] Skocz do pierwszej linii
[End] Skocz ostatniej linii
[Tab] Skocz do następnego tracku
[Sh]+[Tab] Skocz do poprzedniego tracku
[Alt]+[Q]...[I] Skocz do tracku 0...7
[Alt]+[A]...[K] Skocz do tracku 8...15
[Ctrl]+[Lewo] Pokaż poprzedni pattern
[Ctrl]+[Prawo] Pokaż następny pattern
Efekty (komendy wpisywane w kolumny tracków)
Dzięki nim swój utwór możesz uczynić ciekawszym stosując np. płynne przejścia między kolejnymi dźwiękami (efekt glissando) zmieniając tempo (set tempo), czy odwracając sample (reverse).
MadTracker pozwala także na stosowanie efektów FastTrackera oraz Impulse Trackera.
Efekty wpisuje się w 5 oraz 6 kolumnę tracku. W kolumnie 5 - numer efektu, w kolumnie 6 - jego parametr w heksach.
W systemie dziesiętnym (czyli używanym powszechnie przez nas) mamy 10 cyfr - 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. W systemie szesnastkowym (inaczej heksadecymalnym) mamy 16 cyfr - 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F (A zastępuje 10, B-11, C-12, D-13, E-14, F-15) czyli po kolei idzie to tak: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 1A, 1B, 1C, 1D, 1E, 1F, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 2A... itd... Największa dwucyfrowa liczba w heksach to FF - czyli 255.
Szesnastkowo : Dziesiętnie
-
F : 15
-
20 : 32
-
40 : 64
-
80 : 128
-
FF : 255
Do przeliczania liczb dziesiętnych na heksy i na odwrót doskonale nadaje się windowsowy kalkulator.
Informacje o efektach są aktualizowane x razy na linię, gdzie x to liczba ticków pomiędzy liniami - ticks per line - Ilość ticków ustawisz w "Module Parameters". W trybie FastTrackera liczbę ticków określa "Speed".
Przykład:
Jeśli chcesz, by od danej linii (dajmy na to 04) w wybranym przez ciebie patternie zmieniło się tempo utworu - BPM, ilość linii przypadających na jedno uderzenie (LPB), lub też ticks użyj efektu 0F - Set tempo, LPB and ticks. Zmieni on ich wartości podane w "Module Parameters". dla całego modułu na wartości określone przez ciebie parametrem.
Efekt ogólnie zapisany jest w postaci: 0F XXYZ
0F - numer efektu
XXYZ - parametr
gdzie:
X - to wartość BPM - (w przykładzie 80 - zapisane w heksach - czyli tempo 128)
Y - LPB - (ustawiliśmy na 4)
Z - ticks - (8)

Tak wygląda zapis tego efektu w komórce tracku (-F 8048) - (UWAGA - przy wyłączonej funkcji "show zeros" - patrz Konfiguracja - Display Tab). Wartości zerowych nie musimy wpisywać (z resztą MT2 ich nie przyjmuje) stad znak "-" zamiast 0 w numerze efektu (0F)
00 XXYY - FastTracker effect - efekt FastTrackera
X - numer efektu FastTrackera
Y - parametr efektu FastTrackera
By wpisać np. efekt portamento up (1XX) z parametrem 03 (103) zapis powinien wyglądać tak (-0 -103)
01 XXYY - Portamento up - płynne zwiększanie wysokości dźwięku
X - szybkość (ilość półtonów na tick)
Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)
02 XXYY - Portamento down - płynne zmniejszanie wysokości dźwięku
X - szybkość (ilość półtonów na tick)
Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)
03 XXYY - Glissando - Płynne przejście od dźwięku już trwającego do dźwięku podanego w linii włączenia efektu
X - szybkość (ilość półtonów na tick)
Y - dokładna regulacja szybkości (Y/256 półtonu)
04 XXYY - Vibrato - wibrowanie dźwięku przez zmianę wysokości tonu
X - szybkość
Y - głębokość
07 XXYY - Tremolo - wibrowanie głośności dźwięku
X - szybkość
Y - głębokość
08 XXYY - Set panning and polarity - ustawienia pannigu (balansu) oraz fazy
X - faza
0 = efekt wyłączony
1 = lewy kanał odwrócony
2 = prawy kanał odwrócony
3 = oba kanały odwrócone
1 = lewy kanał odwrócony
2 = prawy kanał odwrócony
3 = oba kanały odwrócone
Y - balans (01-FF)
Y - balans (01-FF)
00 = baz zmian
01 = najbardziej na lewo
80 = środek
FF = najbardziej na prawo
09 XXYY Set offset - przesuniecie - odgrywa sampla od określonego parametrem miejsca
X - Hi Offset - przesunięcie
Y - Offset (01 = 256 samples, 02 = 512 samples, itd.) - precyzyjne przesunięcie
0C XXYY - Set volume - ustawienie głośności
X - głośność (00-FF)
00 = cisza
40 = 50%
80 = 100%
FF = 200%
Y - dokładna regulacja głośności
0F XXYZ - Set tempo, LPB and ticks - ustawienie tempa - liczby uderzeń na minutę (BPM),
liczby linii na uderzenie (LPB) oraz liczby ticks na linie
X - tempo (BPM)
Y - LPB
Z - ticks
10 XXYY - Impulse Tracker effect - efekt Impulse Trackera
X - numer efektu Impulse Trackera
Y - parametr efektu Impulse Trackera
1D 00XY - Weird - dźwięk jest na przemian włączany i wyłączany w określonych parametrami odstępach czasu, komenda działa tak długo jak długo jej numer pojawia się w kolumnie efektów
X - dźwięk wyłączony przez x ticków
Y - dźwięk włączony przez y ticków
20 CCRR - Set cutoff + resonance
Ustawia wartości cutoff (należy ją wpisać w miejscu CC - wartość nie zostanie zmieniona, jeśli CC = zero) i resonance instrumentu (należy ją wpisać w miejscu RR - wartość nie zostanie zmieniona, jeśli RR = zero).
By efekt zadziałał aktywny instrument nie potrzebuje mieć zaktywowanego filtru.
21 AADD - Set attack + decay
Ustawia wartości attack (jeśli AA jest różne od zera to wartość attack\'u wyniesie AA-1) i decay instrumentu (jeśli DD jest różne od zera to wartość decay wyniesie DD-1)
Aktualny instrument musi mieć aktywny filtr, by efekt zadziałał.
22 CRAD - Set cutoff + reso + attack + decay
Ustawia każdy z parametrów z zakładki "Synthetizer" dla aktualnego instrumentu. Daje taki sam efekt jak użycie 20 C0R0 i 21 A0D0 w tym samym czasie.
24 0000 - Reverse - odwraca sampla
Odwraca sampla grając go "od tyłu" od aktualnego miejsca odtwarzania do początku lub od końca jeśli efekt wstawiony jest w tej samej linii co nuta.
80 XXYY - Set track volume - ustawia głośność dla tracku
X - głośność
Y - dokładna regulacja głośności
90 XXYY - Set sync. offset - przesuniecie - odgrywa sampla od określonego parametrem miejsca.
Jeśli sampel jest zsynchronizowany (funkcja "Synchronise" w "Sample Tab"):
X - Idź do uderzenia X
Y - Przesunięcie w uderzeniu (w Y/256: 0 = początek uderzenia; 80 = środek uderzenia; FF = blisko końca uderzenia)
W przeciwnym wypadku:
X - Podziel sampla na X części
Y - Idź do części Y
9D XXYY - Set offset + delay - przesunięcie i jednoczesne opóźnienie
X - Przesunięcie (01 = 256 samples, 02 = 512 samples, itd.)
Y - Opóźnienie nuty o Y ticków
F0 XXXX - Set track effect - włącza efekt dla tracku ("track effect")
X - numer track effect\'u
(patrz Track effects)
FX YYYY - Set track effect parameter - ustawienie parametru efektu dla tracku
X - parametr track effect\'u (1-8)
Y - wartość parametru track effect\'u (patrz Track effects)
F9 00XX - Set track output - ustawia wyjście tracku
Ustawia numer tracku, z którym aktualny ma być zmiksowany (domyślnie każdy z tracków ma wyjście na master). Numer tego tracku musi być większy niż aktualnego. To samo (tyle że łatwiej:)) można robić za pomocą "Miksera". (patrz opis "Miksera")
X - Output track
0 = master
FF 0X0Y - Visual effect - efekt wizualny - zmiana wyglądu oscyloskopów podczas odgrywania modułu.
X - typ efektu
01 - zmiana logo
Y - rodzaj logo
00 - logo na jasnym tle
01 - logo na ciemnym tle
02 - master oscilloscope
03 - oscyloskopy dla tracków
02 - efekt zanikania
Y - włączenie/wyłączenie efektu
03 - Logo użytkownika - wyświetla obrazki zapisane z utworem na zakładce "Images" w oknie "Parameters"
Y - numer logo (0 dla cover, 1-F dla pictures)
Obrazek będzie zmniejszony do 256 x 96 pikseli.