
3. Masz już wszystkie potrzebne na razie instrumenty...
Wybierz myszą Bass02.wav na liście instrumentów. Póki nie wciśniesz [SPACJI] albo mysz
przycisku
nic nie jest zapisywane w edytorze. Możesz więc sobie na sucho pograć używając klawiatury komputera i np. ułożyć jakąś melodię. Każdy klawisz odpowiada innej wysokości dźwięku. Q to dźwięk C, 2 to Cis, W to D, 3 to Dis.... itd. Oktawę ustalasz w okienku "Octave" nad listą instrumentów. Na początek ustaw octave na 3. Poprzyciskaj klawisze i pobaw się.
4. Po patternie poruszasz się za pomocą klawiszy strzałek oraz [Tab] - następny track i [Shift]+[Tab] - poprzedni track. Wypróbuj.
5. Wciśnij [SPACJę] by rozpocząć edycję. Teraz, gdy będziesz wciskał klawisze dźwięki będą zapisywane.
6. Wybierz kick01.wav (lewym przyciskiem myszy) i wpisz ją w Track 00 co cztery linie używając klawisza Q.
By przejść do następnej linii użyj [strzałki] w dół. Możesz też ustawić wartość "Add" w pasku narzędziowym nad listą instrumentów na 4, wtedy każdy kolejny dźwięk automatycznie wpisywany będzie 4 linie dalej.
Jeśli pomylisz się i chcesz wykasować zapis posłuż się klawiszem [DELETE].

7. Włącz "play pattern" za pomocą [prawego-ALT] lub przycisku na pasku narzędziowym. Powinieneś usłyszeć wpisane przez ciebie uderzenia stopy.
Zatrzymaj moduł za pomocą [prawego-ALT] lub używając przycisku
8. Przejdź do następnego Tracku 01 - użyj w tym celu [TAB].
9. Wybierz werbel - Snare02.wav, wpisz go co osiem linii, ale zaczynając od linii o numerze 04. Ponownie użyj klawisza Q (pojedyncze sample z reguły są tak jak w tym przypadku przypisane do dźwięku C). Zapis powinien znaleźć się w liniach 04, 12, 20, 28 itd.
10. Gdy odsłuchasz teraz całość, usłyszysz grające jednocześnie stopę i werbel.
11. Przejdź do Tracku 02
12. Wybierz hi-hat - Cls hihat01.wav, po czym wpisz go co cztery linie począwszy od linii 02. (linie 02, 06, 10, 14 itd.)
13. Wyłącz tryb edycji [SPACJA].
Zapis powinien wyglądać tak:

Otrzymałeś bardzo prosty rytm. Posłuchaj. Prawda, że nie jest to trudne? Teraz przejdź za pomocą [TAB] do kolejnego pustego tracku i ułóż partię basu. Wybierz Bass02.wav z listy. Gdy tryb edycji jest wyłączony możesz odtwarzać twój pattern i jednocześnie grać używając klawiatury nie zapisując jeszcze niczego w ścieżce.
14. Gdy już masz zapis w kanałach, ustal tempo - BPM, czyli liczbę uderzeń na minutę i LPB, czyli ilość linii przypadających na jedno uderzenie. LPB domyślnie ustawione jest na 4 i na początek radzę tak zostawić.
15. Ten krótki fragment utworu, który zrobiłeś to pattern o numerze 00.
Tak wygląda Menedżer Patternów znajdujący się w lewym górnym rogu ekranu

Jego długość - czyli ilość linii ustalasz w okienku "Lng". Jeśli tracków, czyli ścieżek masz za mało, zmień wartość w "Tracks" na większą.

Jeśli chcesz utworzyć kolejny pattern, użyj przycisku
w Menedżerze Patternów.
16. W Menedżerze Patternów możesz określić, w jakiej kolejności oraz ile razy będą odgrywane w module poszczególne patterny. Pierwsza kolumna pokazuje indeksy 00 = pierwszy pattern, 01 = drugi pattern, itd. By zaznaczyć dany pattern klikasz właśnie na nie. Druga kolumna to nazwy i numery patternów.
- Kopiuje aktualnie zaznaczony pattern i wstawia go jako nowy, z nowym numerem, przed aktualnym patternem (sekwencja w wyciszonych trackach nie zostanie skopiowana)
- Dodaje nowy, pusty pattern za aktualnie zaznaczonym
- Kopiuje aktualnie zaznaczony pattern i wstawia go jako nowy, z nowym numerem, za aktualnym patternem.
- Wstawia aktualny pattern jeszcze raz
- Kasuje wybrane patterny, zaznacz jeden pattern klikając na jego indeks (pierwsza kolumna) lub zaznacz kilka patternów klikając na nie myszą z wciśniętym przyciskiem CTRL.
By zmienić numer patternu w aktualnej pozycji użyj przycisków ze strzałkami. Pierwsze są dla standardowych patternów, a drugie (te wygaszone) dla patternów perkusyjnych, (kiedy te są aktywne) Kolejność patternów na liście możesz zmieniać również po prostu przeciągając je myszą.
Jeśli chcesz, by układ utworu był taki, że jako pierwszy odgrywany jest dwukrotnie pattern nr 02, a potem raz pattern nr 01 i dwa razy pattern 00 musisz w okienku Menedżera zrobić taki zapis:

17. By odsłuchać cały utwór, a nie tylko edytowany pattern używaj przycisku
, bądź [prawy ALT]. Aby moduł odtwarzany był od początku, musisz zaznaczyć w Menedżerze Patternów pattern 00.
18. Z instrumentów VSTi korzystasz analogicznie jak z sampli. Aby wczytać którąś z dostarczonych z MadTrackerem wtyczek, przejdź do listy pluginów za pomocą przycisku
umieszczonego pod listą instrumentów.
Z lokalizacji C:Program FilesMadTrackerSamplesVST wybierz plugin SUPERWAVEP8.dll. Nazwa wtyczki pojawi się na liście pluginów VST.
Aby wybrać interesującą cię barwę instrumentu, dwukrotnie kliknij na jego nazwę otwierając właściwości wtyczki. Wybierz równierz track, z którym będzie powiązany instrument VSTi.

Zamknij okno Superwave. Wróć do listy instrumentów za pomocą przycisku
pod listą wtyczek. Znajdziesz na niej nowy instrument o nazwie SUPERWAVE P8.

Parę słów na koniec
1. Jeśli sample będą wymagać dostrojenia, przejdź do "Sample Tab"- za pomocą ikonki pod listą instrumentów - tu możesz przestrajać sampla o całe półtony lub oktawy.
Dokładniejsze strojenie ("pitch") znajdziesz w "Oknie Instrumentu" - otworzysz je podwójnie klikając na wybrany na liście instrument.
2. Na poszczególne tracki możesz nakładać działające w czasie rzeczywistym "Track Effects" takie jak delay, stereo delay, filter, flange, analog filter, distortion oraz reverb
3. Za równo na poszczególne kanały jak i na master możesz nakładać efekty VST w postaci wtyczek
4. Barwę każdego z kanałów możesz regulować za pomocą wbudowanego equalizera.
5. Proporcje głośności pomiędzy poszczególnymi kanałami ustalisz w mikserze.
6. Zmianę wartości parametrów wbudowanych efektów, filtrów, pluginów VST i głośności podczas odtwarzania utworu możesz kontrolować za pomocą automatyki.
Więcej dowiesz się ze szczegółowej instrukcji do MadTrackera mojego autorstwa.
Powodzenia